Vrijwilligers en mantelzorgers belonen

Veel inwoners krijgen hulp van mantelzorgers van naasten. Deze mantelzorgers zijn goud waard want de meest comfortabele zorg geven de mensen dichtbij de zorgbehoevende. De zorg van naasten is daarbij altijd een extra steun en is niet in plaats van professionele zorg en ondersteuning. D66 vindt het van groot belang dat de gemeente de ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers structureel verbetert en stelt daarom de volgende maatregel voor:

• D66 wil samen met mantelzorgers manieren vinden om hun lasten te verlichten. Dit kan bijvoorbeeld door mantelzorgers van zorgbehoevenden in een betaalde parkeerzone de mogelijkheid te bieden het eerste uur gratis te parkeren. Daarnaast kan gedacht worden aan het voorzien in een tijdelijke logeeropvang voor mensen met een zorgbehoefte zodat de mantelzorger even een pauze heeft, of de mantelzorger huishoudelijke hulp aan te bieden zodat er meer tijd en energie over is voor de zorg voor naasten.

• D66 zet zich in voor de ontwikkeling van een laagdrempelige vrijwilligersbank: een soort marktplaats waar Nijmegenaren zich op een eenvoudige manier zowel offline als online op een centrale plek kunnen aanmelden voor verschillende soorten vrijwilligerswerk en waar vraag en aanbod samen komen. We willen hiervoor de kracht van de bestaande vrijwilligerscentrale benutten maar ook meer organisaties bij elkaar brengen en de online toegankelijkheid verbeteren.