Nijmegen omarmt de Waal

De ligging van Nijmegen aan de rivier de Waal is één van de dingen die onze stad uniek maakt. Het nieuwe stadseiland Veur-Lent en de nevengeul bij de Waal (de Spiegelwaal) bieden geweldige kansen om nieuwe vormen van recreatie, evenementen en (natuur)beleving in het hart van de stad te creëren. De realisatie van de nevengeul is inmiddels afgerond, maar er is nog weinig te beleven op deze nieuwe locatie. Het succes staat of valt met het lef om van het eiland iets speciaals te maken. Ook aan de andere kant van de rivier, aan de Waalkade, is dringend behoefte aan een nieuwe impuls. D66 stelt daarom de volgende maatregelen voor:

• De Waalkade, voor veel toeristen hét visitekaartje van Nijmegen, moet grootschalig anders ingericht worden. D66 wil dat de gehele Waalkade een oase van groen wordt met ruim opgezette terrassen in een parkachtige omgeving en ruimte voor evenementen. Alleen bussen en hulpverleningsvoertuigen zijn nog welkom aan de Waalkade.

• Bij de herinrichting van Waalkade en bij de realisatie van bouwplannen in het Waalfront (Nijmegen-West) wil D66 dat er één goed toegankelijke wandelroute langs de Waal komt die van de Ooijpolder tot aan het Vasim-gebouw loopt.

• Maak van Veur-Lent een echt stadsstrand met (seizoensgebonden) horecagelegenheden en voldoende fietsenstallingen. Om ervoor te zorgen dat bezoekers hun fiets niet op de spoorbrug achterlaten moet een volwaardige fietshelling worden aangelegd in plaats van de huidige constructie met (steile) trappen. Stimuleer daarnaast meer watersport op de Spiegelwaal door de bouw van een watersportcentrum mogelijk te maken.

• We dagen architecten en ontwikkelaars uit om met creatieve ideeën te komen voor de verdere invulling van Veur-Lent. Nieuwe gebouwen op het eiland zijn qua ontwerp en duurzaamheid toonaangevend.

Laatst gewijzigd op 12 januari 2018