zondag 18 april 2021

3 voorstellen voor veiliger drugsgebruik

We zijn ernstig geschrokken van de 7 Nijmeegse jongeren die vorige week in het ziekenhuis terecht kwamen na gebruik van de Tesla-pil. Samen met de fractie van het CDA in Nijmegen pleiten we daarom voor betere preventie, zodat het gebruik zo veilig mogelijk wordt. Ons raadslid Toon doet ook gelijk 3 voorstellen voor veiliger drugsgebruik.

Zeven Nijmeegse jongeren belande vorige week na gebruik van de Tesla-pil in het ziekenhuis. De pillen die de jongeren hadden geslikt werden verkocht als 2C-B, maar dit bleek dus niet het geval. Deze Tesla-pil bevat zwaardere stoffen en staat op de zwarte lijst van het lijst van het Trimbosinstituut. Verschillende organisaties hadden eerder al gewaarschuwd voor de drug.

Samen met ‘drugsbeleid-tegenstander’ CDA op de bres voor betere preventie

We verschillen sterk van mening met het CDA over het huidige drugsbeleid. Waar het incident met de zeven jongeren voor het CDA tekenend is voor de noodzaak van een strenger drugsbeleid, is het voor ons juist het bewijs dat de huidige drugsaanpak niet werkt. Door drugs te legaliseren en reguleren zouden drugs goed getest kunnen worden en gezondheidsrisico’s sterk beperkt. Waar wij en het CDA het over eens zijn is de noodzaak van preventie en betere voorlichting voor drugsgebruikers. Daarom zetten ze samen de stap dit belangrijke onderwerp opnieuw bij het College aan te kaarten.

D66-raadslid Toon van Gent: “Mensen gebruiken drugs. Ongeacht wat je van het huidige drugsbeleid vindt, we kunnen het erover eens zijn dat het cruciaal is dat we de gezondheidsrisico’s voor gebruikers zo klein mogelijk maken. Het incident van afgelopen week laat zien dat er nog een wereld te winnen is. Daar kunnen we nu direct een stap in zetten door te zorgen voor te zorgen voor snellere informatievoorziening als er vervuilde drugs op de markt komen en het testen van drugs makkelijker te maken.”

3 voorstellen voor veiliger drugsgebruik

Concreet stelt Toon drie dingen voor:

1) Vraag de GGD informatie over ‘foute batches’ overzichtelijk en makkelijk raadpleegbaar beschikbaar te maken.

2) Stel potentiële gebruikers proactief op de hoogte van ‘foute’ drugs die in Nijmegen in omloop zijn.

3) Sta het lokaal testen van drugs op bijvoorbeeld festivals toe.