maandag 29 maart 2021

Voor mantelzorgers een adempauze bieden

Mantelzorgers verdienen een adempauze, zeker nu we tijdens corona nog meer van hen vragen. Dat komt bijvoorbeeld omdat reguliere zorg en ondersteuning wegvalt. De gemeente biedt vervangende zorg aan voor mantelzorgers via zogenaamde ‘respijtzorg’. Toch weten mantelzorgers en huisartsen nauwelijks van de regeling af. En zelfs al weten ze dat wel, dan raken ze verstrikt in ingewikkelde regelgeving. Dat moet beter, vindt Marijke. Zij wil dat de gemeente mantelzorgers actief informeert en regels versimpelt.

“Mantelzorgers zijn goud waard, want de meest comfortabele zorg geven de mensen dichtbij. Mantelzorgers verdienen het om af en toe pauze te krijgen van het belangrijke werk dat zij doen. Gelukkig hebben wij daar als stad geld voor vrijgemaakt. Het is dan ook extra jammer dat de gemeente zich niet actief inzet om deze mensen te helpen. We zouden met z’n allen juist op zoek moeten zijn naar manieren om deze mensen, die zoveel voor hun naasten doen, te ondersteunen.

Door huisartsen en mantelzorgers eerder aangegeven dat er behoefte is aan ‘pauze’. Daarom vraag ik het College een campagne te starten om hen actief te informeren over de mogelijkheden en regels te versimpelen.

Zo bieden we mantelzorgers de adempauze die ze verdienen.”
Marijke Synhaeve
Raadslid D66 Nijmegen