maandag 29 maart 2021

Voor het in stand houden van Deelkring Lent

Deelkring Lent dreigt te verdwijnen. De organisatie, die sinds 2014 actief is in Lent, kan door een tekort aan ruimte in Nijmegen Noord geen geschikte plek vinden om zich te vestigen. Samen met GroenLinks Nijmegen trekt Marijke daarom aan de bel. Zij willen dat de gemeente een locatie voor de Deelkring vindt.
De Deelkring Lent bestaat sinds 2014. Het is een stichting met als doel goederen en diensten te delen om zo de afvalberg te verminderen. Daarnaast heeft de Deelkring een sterke maatschappelijke functie: het is dé plek waar mensen die een moeilijke tijd doormaken onder het genot van een kop koffie of thee hun verhaal kunnen delen. Sinds enkele jaren maakt de Deelkring Lent gebruik van een kas in de Dijkstraat. Deze plek is eigendom van een particulier en het ziet ernaar uit dat deze plek niet langer beschikbaar is. Het zoeken naar een passend alternatief was vooralsnog niet succesvol. Wij willen dat er door de gemeente snel een passende locatie voor de deelkring wordt gevonden. Als suggestie stellen we voor de deelkring te huisvesten in een school, buiten de schooltijden om.
Deelkring Lent is niet de enige organisatie in Lent die moeite heeft vestiging te vinden. Verschillende organisaties melden bij ons op zoek te zijn naar passende ruimtes. Marijke vraagt het College daarom ook te evalueren of er voldoende passende ruimtes in Lent aanwezig zijn.
Marijke: ‘Jaarlijks worden er honderden nieuwe woningen gebouwd in Nijmegen Noord. Dit is belangrijk om het woningtekort tegen te gaan, maar zet voorzieningen in Nijmegen-Noord ook onder druk. Daarom is het des te belangrijker om aandacht te hebben voor initiatieven als de Deelkring Lent. Dergelijke initiatieven vervullen een cruciale functie voor de leefbaarheid in dit stadsdeel. Het kan en mag niet zo zijn dat deze door een gebrek aan passende ruimte omvalt.”