zondag 24 januari 2021

Voor een vuurwerkshow als redelijk alternatief

Raadslid Toon van Gent en Fractievolger Amar Hemai willen dat de gemeente de volgende jaarwisseling een vuurwerkshow organiseert. Dit moet een alternatief bieden voor het afsteken van particulier vuurwerk.

“Het vuurwerkverbod heeft zijn vruchten afgeworpen. Er was afgelopen jaarwisseling minder vuurwerkoverlast, schade en milieuoverlast. Zo daalde het aantal vuurwerkslachtoffers met 70 procent, zo bleek uit een inventarisatie van VeiligheidNLen kwam er door vuurwerk dit jaar twee derde minder fijnstof in de lucht, meldt het RIVM.

Wij zijn hier natuurlijk erg blij mee. Toch vinden wij het verbod op vuurwerk tijdens oudjaar ook jammer voor de vele Nijmegenaren die hier waarde aan hechten. Het afsteken van vuurwerk bij de jaarwisseling is een jarenlange traditie. Dat dit niet langer kan, raakt veel mensen. Ook dat gevoel is voor ons belangrijk. Wij willen daarom een redelijk alternatief, waarmee we onze traditie in stand houden zonder de overmatige schade van consumentenvuurwerk.

Dat alternatief vinden wij in een lokale vuurwerkshowop kosten van de gemeente. Dit kan veilig en met beperkte overlast en schade voor de natuur worden georganiseerd. Nog liever zien we een duurzame variant op een vuurwerkshow: een drone of lichtshow, mits hiermee een volwaardig alternatief kan worden geboden binnen de kosten.

Met zijn voorstel staat we niet alleen. Ook de Nederlandse Vuurwerkbond pleit er sinds korvoor om vanaf aankomende jaarwisseling in heel Nederland veilige vuurwerkshows van de grond te krijgen.

Zo houden we ons jaarwisseling veilig, schoon en voor iedereen een feest.”

Toon van Gent

Raadslid D66 Nijmegen