donderdag 21 januari 2021

Voor een veilig thuis, zeker tijdens deze lockdown

Wij maken ons ernstige zorgen om een toename van huiselijk geweldtijdens deze tweede lockdownOm Nijmeegse gezinnen zo goed mogelijk te wapenen tegen huiselijk geweld wil ons raadslid Marijke dat Veilig Thuis, het meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling, komende tijd ook in de avonduren laagdrempelig bereikbaar is voor hulpvragen en meldingen. Lees hier haar vragen aan het college.

UPDATE: de wethouder heeft in reactie op de vragen van Marijke laten weten dat er inderdaad gezorgd gaat worden dat veilig thuis in de avonden bereikbaar gaat worden, ook via de chatfunctie. Enorm belangrijk voor de veiligheid in Nijmegen gezinnen.

“Een veilig thuis is zó belangrijk. Dat staat tijdens deze crisis meer dan ooit onder druk. Gezinnen zitten hele dagen samen thuis, dat zorgt voor grote spanningen. Tijdens de eerste lockdown was er een sterke toename van kindermishandeling, zo blijkt uit recent onderzoek van Universiteit Leiden. Het voornemen van het kabinet voor het instellen van een avondklok zal de bestaande spanningen nog verder verhogen. Wij vrezen voor gezinnen waar nu al veel spanningen zijn en waar sprake is (of dreigt te zijn) van huiselijk geweld

We moeten dan ook nú actie ondernemen om erger te voorkomen. Het minste dat we kunnen doen is ervoor zorgen dat gezinnen en omstanders op elk moment laagdrempelig hulp kunnen vragen en advies kunnen inwinnen.

Meldpunt voor huiselijk geweld Veilig Thuis is cruciaal voor het signaleren en aanpakken van huiselijk geweld. Veilig Thuis is 24/7 telefonisch al bereikbaar. Soms is bellen echter moeilijk. Daarom heeft Veilig Thuis ook de mogelijkheid om via de chat contact op te nemen. In de regio Gelderland-Zuid wordt vaak gebruik gemaakt van deze chatfunctie. De chatfunctie bij Veilig Thuis is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9:00 uur tot 17:00 uur. Met oog op een avondklok wil ik dat de chatfunctie nu ook in de avonduren en in het weekend beschikbaar wordt.

Zo moeten gezinnen altijd snel en toegankelijk hulp kunnen vinden.

En zo voorkomen we huiselijk geweld, ook tijdens deze lockdown.”

Marijke Synhaeve

Raadslid D66 Nijmegen