donderdag 12 november 2020

Voor gezond eten toegankelijk maken voor iedereen

Fractielid Marek Voesenek wil dat de gemeente gaat samenwerken met supermarkten en voedselproducenten om Nijmegenaren te helpen bij het kiezen voor gezond eten. Dat dit nodig is, laat de corona-crisis zien. Want wie een ongezonde levensstijl heeft, loopt direct meer risico om ernstig ziek te worden.

“Wij zetten ons in voor de kans van iedereen om gezond oud te kunnen worden, ongeacht je opleiding of inkomen. Dat is nu nog niet altijd het geval. Keuzes over gezondheid maken we vaak onbewust. Voor wie een kleine portemonnee heeft is het een grote stap om het gezonde alternatief te kiezen, wanneer een ongezonde optie in de bonus is. En deze ongelijke keuzes werken aantoonbaar door in gezondheid: Mensen met een lagere opleiding hebben twee keer zo vaak overgewicht.

In de coronacrisis zien wij een directe aanleiding om met gezonde voeding aan de slag te gaan. Een gezonde levensstijl is opeens geen luxe meer, maar een noodzaak. Wie op dit moment overgewicht heeft, loopt meer kans ernstig ziek te worden van het virus. Zo laten de cijfers van de Nationale Intensive Care Evaluatie zien.

Wij willen daarom dat supermarkten meer doen om mensen te helpen gezonde keuzes te maken. Denk hierbij aan het ook aanbieden van gezonde opties in de bonus en het plaatsen van gezonde opties op ooghoogte, zodat deze meer in de aandacht springen. Dat gaan we regelen door supermarkten en producenten zich aan te laten sluiten bij het Nijmeegse preventieakkoord.

Zo zorgen we dat iedereen in Nijmegen kan kiezen voor gezond eten.”

Marek Voesenek

Fractievolger D66 Nijmegen