dinsdag 10 november 2020

Voor iedereen een gelijke kans op een gezond leven

Je gezondheid is bepalend voor de kansen die je in je leven hebt. Veel keuzes die je maakt hebben invloed op je gezondheid: je eetgedrag, hoeveel je drink, hoe vaak je sport en of je rookt. Niet iedereen heeft echter de mogelijkheid hier een bewuste keuze in te maken. Je inkomen en je opleidingsniveau zijn in hoge mate bepalend voor je gezondheid. Dat is onrechtvaardig. Daarom doet D66 een aantal voorstellen om ervoor te zorgen dat iedereen de mogelijkheid heeft om gezond te leven. Lees onze hele voorstellen hier

1.We zorgen dat producten in de supermarkt zo gezond zijn als ze kunnen zijn.

Of je een hamburger of een salade als avondeten eet, dat is aan jou. Maar laten we wel zorgen dat welke keuze je ook maakt, de producten die je koopt zo gezond zijn als ze kunnen zijn. Onnodige vetten, suikers en zout halen we eruit. Zo heeft iedereen écht een vrije keus over wat er in je lichaam komt.

2. Onze kinderen groeien op in een rookvrije omgeving.

Roken is ongezond. Voor jezelf, maar ook voor je omgeving. Bovendien is roken zeer verslavend. Van een vrije keuze is dus nauwelijks sprake. Vanaf 2030 groeien onze kinderen daarom op in een rookvrij Nijmegen. We nemen daarvoor nu al de volgende stap. De Nijmeegse zwembaden worden per direct rookvrij. Zo maken we van zwembaden een kindvriendelijke omgeving.

3. We gaan bewust om met alcohol.

Overmatig alcoholgebruik is enorm schadelijk voor de gezondheid. Een biertje moet kunnen. Maar er is meer bewustzijn nodig over het verstandig met alcohol omgaan. Daarom dagen wij de Nijmeegse gemeenteraad uit één volle maand geen alcohol te drinken. Zo leveren we een bijdrage aan het bewustzijn in Nijmegen.

4. Elke Nijmeegse wijk nodigt uit om te bewegen.

Waar je ook in Nijmegen opgroeit, je moet de ruimte hebben om te spelen en sporten. Daarom zorgen we dat in elke wijk beweegtoestellen worden geplaatst.