woensdag 28 oktober 2020

Investeren in kansen voor elke Nijmegenaar, juist tijdens de coronacrisis

Tobias reflecteert tijdens de behandeling van de begroting voor 2021 op de coronacrisis en de keuzes die wij hierin maken. De keuze om te investeren in kansen voor elke Nijmegenaar.

‘Onze burgemeester heb ik de afgelopen jaren meermaals dezelfde zin horen uitspreken bij herdenkingen en vieringen van vrijheid: We leven in de langste aaneengesloten periode van vrede die onze stad ooit gekend heeft”.

Die zin heeft impact, omdat hij je ineens doet beseffen dat veel van het leven dat we leiden een verworvenheid is, geen vanzelfsprekendheid. En bepaalde vanzelfsprekendheden zijn nu tot een daverende stilstand gekomen. Voor veel mensen is het de eerste keer dat zij een onvrijheid ervaren van deze omvang. Geen biertje, geen festival, niet naar kantoor. Dat een maatregel noodzakelijk is, maakt niet dat hij minder impact kan hebben. Mensen verliezen hun baan, zijn alleen en kunnen niet meer sporten. Dat een maatregel noodzakelijk is, maakt niet dat mensen er minder ongelukkig door kunnen zijn.

Het ontroert om te zien wat de crisis doet met Nijmegenaren. Ik noemde eenzaamheid, werkeloosheid en ongeluk. Maar ook de kracht waarmee studenten een buurvrouw van eten voorzien, ondernemers nieuwe proposities ontwikkelen en collega’s elkaar opbellen voor een praatje, raakt me.

Terwijl we ons politiek –en ik kom daar zo aan toe- de vraag stellen hoe we beleid in en uit de crisis moeten maken, gaan de Nijmegenaren door. Sommige onder zware omstandigheden, maar een heel groot deel ook in een nieuwe wereld. Een wereld die ze aankunnen, omdat ze werk hebben en vrienden en een webcam. Maar wel een wereld die van ons menselijkheid en compassie vraagt. Dat kan geen overheid ooit afdwingen of opleggen.

Ik begon mijn betoog met de vaststelling dat er nieuwe, ongekende onvrijheden zijn. Voor diegenen die recent mijn bijdragen bij de afgelopen twee begrotingen hebben teruggeluisterd, weten dat vrijheid de kern is van wat D66 bindt aan deze coalitie. Niet zozeer de ‘vrijheid van’, juist in coronatijd zijn de bepalingen over die negatieve vrijheden aan het Rijk, maar wel de vrijheid tot het inzetten van je eigen vermogen

Die positieve vrijheid leek voor sommigen een soort luxe variant van vrijheid. Als je aanleg had voor atletiek, dan was het wel charmant als je die aanleg ook kon gebruiken. Maar in de coronacrisis blijken de kansen die het leven je geeft van het allergrootste belang. Niet de vraag of atletiekles er voor iedereen is, bepaalt nu of je gelukkig bent.

Nee, als je nu geen goede gezondheid hebt, niet in een passend huis kunt wonen of een armoedig arbeidscontract hebt, dan ben je op dit moment direct in de grootste problemen. Het gaat voor de gast-violiste van Phion om overleven. Het gaat voor de kinderen die geen thuisonderwijs konden volgen omdat één van de ouders een verslaving heeft, om overleven. Het gaat voor mensen die excuus-zzp-er waren, om overleven. Het gaat voor mensen die al jaren te weinig aan hun gezondheid deden om overleven.

En daar komt wat mij betreft de overheid in beeld. Corona afschaffen per decreet kunnen we niet, maar beleid maken waar het werkt, kan dat wel. En dat doet deze begroting. Met investeringen in cultuur, economie & binnenstad en woningen, pakken we de meest beïnvloedbare en meest prangende velden aan.

Investeren. Ik vind dat het kernthema van deze begroting. Dat is dus echt iets anders dan ‘compenseren’, waarbij je naar gaten in het dak gaat zoeken om er een pannetje onder te zetten. Daar begint dit college niet aan. Er wordt gekozen voor een aanpak van versterking. Versterking van de woningmarkt, versterking van de binnenstad en versterking van de culturele infrastructuur. Wij voegen daar graag nog de mogelijkheid voor sportclubs aan toe om meer reclame-inkomsten op te halen.

Want dat is wat we kunnen doen. Werken aan de vrijheid van mensen in deze diepe crisis. Door kansen gelijk te maken. Door ze te helpen met preventieve gezondheid. Door ze te helpen met bijles waar dat nodig is, los van de portemonnee van hun ouders.

Ik ga afsluiten met de notie waarmee ik begon. De kracht van de aanpak van de crisis waarin we zitten, ligt tussen mensen. Mensen die elkaar helpen, opzoeken, maar ook mensen die hun concertkaartje niet annuleren, en lokale restaurant steunen door daar een afhaalmaaltijd te kopen.

En wij als politiek, wij moeten durven vragen waarover we nu willen gaan. Zoeken we ieder groen lijntje op om de ontevredenheid jegens de gemeente aan te wakkeren? Maken we van de nieuwe stukken beeldende kunst aan de Waalkade een wedstrijd of omarmen we Kaaisjouwer en Waterwolf tegelijk? Één ding is zeker, we kunnen Corona niet uit de plannen van 2021 amenderen.

Wat mijn fractie betreft is het simpel. We investeren in positieve vrijheid. De kansen van iedereen om door deze crisis te ploeteren moeten gelijk zijn. We kunnen de regen niet wegnemen, maar wel iedereen dezelfde paraplu geven. De begroting voor 2021 weerspiegelt precies die ambitie. We zullen die steunen met trots, omdat in de moeilijkste tijden het leiderschap van dit college het meest gewaardeerd wordt.’

Tobias van Elferen

Fractievoorzitter D66 Nijmegen