woensdag 10 juni 2020

Voor gratis huiswerkbegeleiding

D66 Nijmegen wil een pilot met gratis huiswerkbegeleiding voor Nijmeegse scholieren. Dit moet bijdragen aan gelijke kansen in het onderwijs voor iedereen, stelt D66 raadslid Pieter van Megen.

Het gebruik van betaalde huiswerkbegeleiding neemt toe. Steeds meer jongeren maken er gebruik van. Maar het is ook kostbaar en niet elke Nijmeegse ouder heeft het geld om zijn kind betaalde ondersteuning te geven. Jongeren wier ouders het niet kunnen betalen, moeten het dus vaak zonder huiswerkbegeleiding doen. Dit zorgt voor ongelijke kansen in het onderwijs. Daar wil D66 wat aan doen. Het mag niet zo zijn dat jongeren met rijke ouders meer kans hebben op het afronden van een opleiding dan jongeren met ouders die zich geen huiswerkbegeleiding kunnen veroorloven.

In ons plan gaan twee betaalde vrijwilligerscoördinatoren aan de slag om samen met vrijwilligers, het onderwijs en de Bibliotheek Gelderland Zuid een netwerk voor huiswerkbegeleiding in Nijmegen op te bouwen. Overleg met de bibliotheek – die nu bijvoorbeeld al zijn ruimtes beschikbaar stelt voor het maken van huiswerk – en po- en vo-scholen moet uitwijzen in welke wijken de behoefte en impact het grootst is. Bijles kan worden gegeven in één van de filialen van de bibliotheek maar ook in wijk– of jongerencentra. Ons plan is gebaseerd op een eerdere, geslaagde pilot met gratis huiswerkbegeleiding in Den Haag.

Leerachterstand door corona

Goede huiswerkbegeleiding is nu meer dan ooit van belang. De coronacrisis heeft ons er weer ogewezen dat, ondanks de grote inzet van docenten en andere onderwijsprofessionals, sommige leerlingen een steuntje in de rug nodig hebben om alles uit zichzelf te halenOns voorstel zorgt dat dit steuntje er ook is wanneer de ouders van die leerlingen dit niet kunnen veroorloven.

Het voorstel maakt onderdeel uit van onze notitie Kansengelijkheid I – Onderwijs. Deze kan je hier teruglezen. Met deze notitie willen we kansengelijkheid in Nijmegen verbeteren, specifiek in het onderwijs.

Pieter van Megen

Raadslid D66 Nijmegen