maandag 25 mei 2020

Voor een zomer met autovrije straten

D66-raadslid Lusanne Bouwmans wil dat het deze zomer mogelijk wordt om ‘vakantiestraten’ in te richten, waarin verkeer tijdelijk wordt geweerd. Hiermee moet meer ruimte georganiseerd worden voor buurtbewoners die door de coronacrisis noodgedwongen in eigen stad vakantie vieren.

Iedereen in Nijmegen moet deze zomer de ruimte hebben die hij of zij nodig heeft om te sporten, te spelen en elkaar te ontmoeten. Door de Corona-crisis zullen veel Nijmegenaren dit jaar niet op reis kunnen en de zomervakantie voor een groot deel in eigen stad doorbrengen. Dat betekent dat Nijmegen druk is deze zomer. Om toch genoeg ruimte te organiseren waar iedereen met een veilige afstand tot elkaar kan recreëren zijn creatieve oplossingen nodig.

Wij stellen daarom voor om samen met bewoners zogenaamde vakantiestratenin te richten. In deze straten zou verkeer tijdelijk worden geweerd zodat er genoeg ruimte is voor bewoners voor sport en spel en voor pop-up activiteiten zoals dans- en theatervoorstellingenOf de straten autoluw of zelfs helemaal autovrij worden gemaakt moet afhangen van het draagvlak onder de bewoners.

Zo kan iedereen van de zomer genieten.”

Lusanne Bouwmans

Raadslid D66 Nijmegen