woensdag 6 mei 2020

Voor een schone stad, ook in coronatijd

Deze weken staan er lange files in de Nijmeegse milieustraat. Bewoners moeten weer makkelijker van hun afval af kunnen komen, vindt fractielid Amar Hemai. Hij vraagt om extra kosteloze ophaalrondes.

Doordat vanwege de coronamaatregelen mensen thuisblijven is er een toename van afval uit tuinieren, klussen en opruimen. Tegelijkertijd wordt er geen afval door medewerkers van de Dar opgehaald. Het gevolg zijn lange files bij de milieustraat. De laatste weken is het daar topdrukte.

De coronamaatregelen blijven voorlopig nog van kracht en dus zal de hoeveelheid afval niet snel afnemen. We moeten voorkomen dat afval bij mensen thuis blijft liggen of zelfs wordt gedumpt.

Ook in coronatijd moeten we onze stad schoon en netjes houden. Daarom doen wij een aantal voorstellen om een overschot aan afval tegen te gaan. Ten eerste pleiten we voor extra ophaalrondes voor gft- en restafval. Daarnaast vragen we om een verruiming van de openingstijden van de milieustraat en het instellen van aanvullende afvalbrenglocaties, om op deze manier het aantal bezoekers te spreiden. Ten slotte vragen we het college te kijken naar de mogelijkheid om bezoeken aan de milieustraat voortaan enkel op afspraak plaats te laten vinden, om zo de bezoekersaantallen beter te kunnen beheersen.

Zo houden we onze stad ook deze weken schoon.”

Amar Hemai

Fractielid D66 Nijmegen