zondag 26 april 2020

Voor meer ruimte aan terrassen in coronatijd

D66 Nijmegen wil dat bij het heropenen van de horeca tijdelijk meer ruimte komt voor terrassen. Zo kunnen Nijmegenaren met verantwoorde afstand van elkaar eten en drinken bij het café of restaurant en krijgen ondernemers broodnodige inkomsten, aldus raadslid Toon van Gent.

Nijmeegse ondernemers en medewerkers uit alle sectoren zijn zwaar getroffen door de corona-crisis. Ook voor horecaondernemers zijn de kosten door de gedwongen sluiting hoog. We hebben in Nijmegen een grote en sterke horecasector, nota bene de hoogste terrasdichtheid van Nederland. Dat is een belangrijke motor voor onze stad. We moeten voorkomen dat horecaondernemers in deze periode omvallen.

Daarom stellen wij voor om de regels voor terrassen tijdelijk te versoepelen zodra er groen licht is van de Rijksoverheid om café weer te openen. Horecaondernemers zouden makkelijker hun terras moeten kunnen uitbreiden om de anderhalvemeterregel te kunnen handhaven en ruimte te maken voor bediening. Maak het daarnaast voor ondernemers makkelijk om een vergunning te krijgen om met gemengde vormen van horeca aan de slag te gaan. Zo kunnen restaurants bijvoorbeeld ook afhaalmaaltijden gaan aanbieden. Ook willen we dat tijdelijk het inrichten van ‘een buitenbar’ wordt toegestaan, zodat mensen zelf drankjes kunnen halen en er minder hoeft te worden bediend.  Zo zorgen we dat ondernemers weer zoveel mogelijk mensen kunnen ontvangen zonder dat de volksgezondheid in gevaar komt.

De corona-crisis draait voor D66 om maatwerk. We moeten de ruimte geven aan slimme oplossingen. Het laatste dat we willen is dat regels en richtlijnen onnodig in de weg zitten. Voor ondernemers moet wordt per sector worden bekeken gekeken wat de gemeente kan betekenen. Daarnaast hebben onderwijs, cultuur, zorg en sport onze specifieke aandacht.”

Toon van Gent

Raadslid D66 Nijmegen