woensdag 11 maart 2020

Voor een veilige jaarwisseling

Afgelopen woensdag stond de evaluatie van afgelopen jaarwisseling op de agenda. Een meerderheid van de gemeenteraad heeft vóór een voorstel tot de invoering van een lokaal vuurwerkverbod gestemd. Ook D66 Nijmegen heeft dit voorstel gesteund.

Iedere eerste januari van een nieuw jaar begint het journaal met een opsomming van locaties die zijn opgeschrikt door geweld, agressie, schade en menselijk leed. Ook in Nijmegen, blijkt uit de evaluatie.

Deze slachtoffers zijn in de meeste gevallen omstanders, hulpverleners en dieren. Het is daarom dat handhavers en hulpverleners al langer pleiten voor een verbod op vuurwerk. Zij vragen om steun van de politiek. En die moet er volgens D66 ook komen.

Als liberalen zijn we terughoudend in het verbieden van dingen. Als liberaal sta ik voor vrijheid, maar jouw vrijheid stopt, waar jij bij anderen schade veroorzaakt. De helft van de incidenten met vuurwerk gebeurt bij omstanders. Er is veel schade, de inzet van hulpdiensten is enorm.  Dat vraagt om een keuze. Wij kiezen voor een verbod van afsteken van consumentenvuurwerk.  Het is niet handhaafbaar om een verschil te maken tussen soorten vuurwerk of in vuurwerkvrije zones. Een algeheel verbod voor al het vuurwerk zorgt voor duidelijkheid.’

Is daarmee het probleem rondom de jaarwisseling direct opgelost? Nee. Het breken van een cultuur waarin inwoners zich boven de wet verheffen en anderen in gevaar brengen is niet makkelijk gedaan. Wel is dit een goede stap.

Het is aan het kabinet om serieus werk te maken van een landelijk verbod, inclusief een helder kader op basis waarvan politie en toezicht kunnen optreden. In Nijmegen lopen we nu voorop is deze landelijk discussie. Het is daarmee een eerste stap richting een oud en nieuw waarin het een feest voor iedereen gaat worden.

Toon van Gent, gemeenteraadslid D66 Nijmegen
Jesse Hijink, fractievolger D66 Nijmegen