woensdag 16 oktober 2019

Voor het door inwoners laten bepalen van de raadsagenda

Marijke Synhaeve heeft een nieuw initiatiefvoorstel ingediend: Burgeragendering. Hiermee kan elke Nijmegenaar onderwerpen op de agenda van de Gemeenteraad zetten. Zo wordt de Nijmeegse politiek toegankelijker.

“De helft van de Nederlanders vindt dat politici niets begrijpen van wat er in de samenleving speelt. De helft! Zo groot is de kloof tussen de burger en de overheid. Ik zet me ervoor in om deze kloof te verkleinen.

Dat doe ik door te werken aan betere participatie, bijvoorbeeld met mijn initiatiefvoorstel Inwonersparticipatie.

Maar ook door onze lokale democratie te versterken. Daarom wil ik dat Nijmegenaren onderwerpen die hun aan het hart gaan op de agenda van onze gemeenteraad kunnen zetten. Zo wordt niet alleen gesproken over datgene dat onze gemeenteraadsleden belangrijk vinden, maar vooral ook over datgene dat inwoners van onze stad belangrijk vinden.

Het is belangrijk dat het op de agenda van een onderwerp laagdrempelig is, zodat iedereen mee kan doen. Het is nu bijvoorbeeld al mogelijk om een burgerinitiatief te starten, maar dat vraagt veel van initiatiefnemers. Hierbij moet een initiatiefnemer namelijk zelf met een uitgewerkte oplossing komen. Mijn middel, Burgeragendering, geeft Nijmegenaren de mogelijkheid hun zorgen op een makkelijke manier op de politieke agenda te krijgen. Zo verkleinen we de afstand tussen burger en de overheid.

Voor een toegankelijke gemeenteraad.

Voor een sterke lokale democratie.”

Marijke Synhaeve

Raadslid D66 Nijmegen