dinsdag 4 juni 2019

Voor de ondernemers van de toekomst

Toon van Gent dient morgen een motie in die oproept tot het organiseren van een jaarlijkse ondernemerswedstrijd voor scholieren. Hiermee wil hij het ondernemerschap onder jongeren aanmoedigen én de volgende generatie ondernemers klaarstomen.

“Ondernemerschap is het kloppend hart van de Nijmeegse economie. Ondernemers zorgen voor innovatie, zorgen dat kansen worden benut en creëren duizenden Nijmeegse banen. Het aanmoedigen en aanleren van ondernemerschap is dan ook belangrijk.

Wij willen van Nijmegen een Europese topregio op het gebied van innovatie maken. Om als stad een stap in deze richting te kunnen zetten moeten we toekomstige Nijmegenaren van jongs af aan ondernemerschap aanleren.

Dat doe je niet met een stapel schoolboeken en een ouderwets lesprogramma. Ondernemerschap is immers een mindset. Ondernemerschap heb je dan ook in alle sectoren en alle soorten beroepen nodig. Of het nu gaat om een student psychologie of een stukadoor met 30 jaar werkervaring. We hebben juist mensen nodig met verschillende soorten kennis, ervaringen en talenten. Door inzichten te combineren met activisme en slimme toepassing kan eenieder Nijmegen een stukje mooier maken.

Daarom kom ik met een voorstel om ondernemerschap onder scholieren te promoten. Een ondernemerswedstrijd voor Nijmeegse scholieren.

Laat scholieren een eigen bedrijfje oprichten en met elkaar de concurrentie aangaan. Zo ervaren jonge Nijmegenaren op een laagdrempelige manier wat het is om een eigen business op te zetten en wat daar zoal bij komt kijken. En nog belangrijker: je laat zien hoe leuk ondernemen is en hoeveel je kan bereiken wanneer je initiatief neemt.

Vervolgens koppelen we dit aan het belang van Nijmegen: een jury bepaalt welk bedrijf het meest innovatief is, de beste kans op succes heeft en de grootste maatschappelijke meerwaarde biedt. Zij krijgen een financiële boost om hun bedrijfje uit te bouwen.

Zo stimuleren we ondernemerschap onder jongeren en zetten we een stap richting Nijmegen als innovatieve krachtregio binnen Europa.

Voor de volgende generatie ondernemers.

Voor een ondernemend en innoverend Nijmegen.”

Toon van Gent

Raadslid D66 Nijmegen