maandag 29 april 2019

Klokgroep: een familiebedrijf dat bouwt aan het bouwen van morgen

De fractie was op bezoek bij Klokgroep. Ton van de Klok, Nijmeegs ondernemer van het jaar 2018, leidde ons rond. Klokgroep is een familiebedrijf dat grote bouwprojecten uitvoert. Een familiebedrijf dat niet wegkijkt voor uitdagingen: innovatief, maatschappelijk betrokken en vooruitstrevend. Dit is waar wij van de onder de indruk waren.

Bouwvakkers vanaf de middelbare school begeleiden

De crisis heeft het aantal vakmensen in de bouwsector uitgedund en te weinig jongeren kiezen voor de bouw. In plaats van te klagen gaat Klokgroep aan de slag met opleiding en werving, samen met scholengemeenschap het Rijks. “We geven jongeren direct uitzicht op een vaste baan én brengen ze in contact met de praktijk. Dat is belangrijk, want deze jongeren willen  met hun handen werken, niet in de schoolbanken zitten. We geven ze hun eigen projecten, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van NYMA, waar de afwerking niet super strak hoeft te zijn. Zo geven we hen iets om trots op te zijn en versterken we het imago van ‘de bouwvakker’.”

Vooruitlopen met circulair bouwen

Nederland moet snel verduurzamen. Juist in de nieuwbouw liggen kansen. De Nederlandse overheid stelt al strenge eisen, maar Klokgroep gaat graag nog een stap verder. “We investeren in innovatie: van het gebruiken van bamboehout tot zonnepanelen op het dak. Hiermee bouwen we aan het Nederland van de toekomst én hebben we een sterke business-case.”

Prefeb huizen en LIV centre

Wonen in Nederland verandert. De steden lopen vol en de woningvraag (en daarmee de woningprijs) loopt op. Klokgroep denkt anders. Zo ontwikkelden ze goedkope, snel te plaatsen gestandaardiseerde ‘prefab’ huizen voor de laagste inkomens. Woningcoöperaties zijn minder vooruitstrevend en zijn terughoudend, toch lijkt het zeker dat deze woningen de markt gaan veroveren. Tergelijkertijd bieden ze volop keuze met hun LIV centre. In deze test-huizen kunnen klanten dankzij verzetbare muren gelijk zien wat het effect is van een meter meer of minder in je huis. “Nagenoeg iedereen kiest dan voor de extra ruimte. Zo maken we inzichtelijk wat ontwerpkeuzes betekenen.”

Delen is het nieuwe krijgen

Klokgroep werkt intens samen met een veelvoud aan vaste partners. “Beter worden waar je goed in bent en met anderen samenwerken waar het beter kan. Delen is het nieuwe krijgen. Samen heb je meer expertise én kan je efficiënter werken. Ook stelt het ons in staat andere soorten projecten op te pakken.” Ook met startups wordt actief samengewerkt. “Wij kunnen beginnende ondernemingen helpen de stap van startup naar scale-up te maken. Hun slimme innovaties helpen ons vervolgens weer een beter product te leveren.”