Steun ons en help Nederland vooruit

maandag 29 april 2019

5 speerpunten voor innovatief ondernemend Nijmegen

Innovatieve ondernemers Jorg Rijkschroeff van Sit&Heat, Dirkje van der Ven van SHIFT gedragsverandering, Peter Freriks van Huis voor de Binnenstad en D66-wethouder Esselbrugge gingen op verzoek van onze Nijmeegse fractie met elkaar in gesprek. Ze bespraken hoe we Nijmegen innovatiever en ondernemender kunnen maken. 5 speerpunten voor Nijmegen als innovatieve topregio binnen Europa.

1. Meer aandacht voor ondernemerschap in het onderwijs

Dirkje van der Ven: “op de universiteit wordt een  ondernemersmindset niet gestimuleerd. Dat is een gemiste kans. Het ontbreekt studenten aan basiskennis die nodig is om te ondernemen. Hoe werf je bijvoorbeeld klanten? Veel ondernemende oud-studenten hadden nog geen ondernemersvaardigheden toen ze begonnen.”

We moeten jongeren meer handvatten voor ondernemerschap meegeven.” Vindt ook D66 Raadslid Toon van Gent, “doordat veel studenten niet weten hoe ze de markt op kunnen komen, blijven innovatieve kansen op de plank liggen. We moeten hen hier meer kennis, ervaring en vertrouwen voor aanbieden.”

2. Ondersteuning voor bedrijven van ‘broedplaats’ naar ‘broeinest’

Jorg Rijkschroeff: “StartUp Nijmegen biedt beginnende ondernemers veel kennis en een netwerk  om hun business te lanceren. Voor wat vergevorderde ondernemingen is het echter heftig, je wordt doodgegooid met aanbod. Voor deze ondernemers, die er geen behoefte meer aan hebben continu nieuwe ideeën op zich af te krijgen moet er ook een plek zijn waar ze met ondernemers in een vergelijkbare situatie kunnen sparren.”

Toon van Gent: “we zien dat Startup Nijmegen een bepaalde doelgroep enorm verder helpt. Maar ook bedrijven die van startup naar scale-up willen groeien verdienen hulp. Wij willen plekken waar grijze pakken samen zitten met slobbertruien, zodat deze omgevingen elkaar verder kunnen helpen.”

3. Actief scouten van talent

Peter Freriks: “startups en ondernemingen zoeken elkaar op. Gemeente Nijmegen moet actief scouten naar potentieel succesvolle startups en naar getalenteerd personeel. Dit moet vooral samen met andere ondernemers gebeuren, deze weten het beste waar de behoefte ligt.”

D66 Wethouder Monique Esselbrugge: “we zijn bezig met een grote inventarisatie naar de behoeften van ondernemers in Nijmegen. Zodra we dit in kaart hebben gebracht zou ik graag aan de slag willen gaan met het werven van talent, juist ook in het buitenland. Dit kunnen we door ons imago als innovatieve high techstad verder te versterken en gericht te verspreiden.”

4. Draag de trots op de stad uit

Peter Freriks: “als we niet-Nijmegenaren spreken, hebben ze het er altijd over hoe mooie stad Nijmegen is en hoe graag ze er komen. Die waardering van ‘externen’ zorgt er ook voor dat het interessanter is om hier te ondernemen. Nijmegen heeft alles, alleen we moeten het nog beter uitdragen. Onze hightech sector is een van de beste van Nederland, maar weinig Nijmegenaren weten dat. Ook buiten Nijmegen is de bekendheid klein.” Dirkje van der Ven: “ook in een aantal nichesectoren blinken wij uit. Zo is Nijmegen de gedragsveranderingshotspot van Nederland, maar geen Nijmegenaar die dat weet.”

Fractiespecialist Mitchell van der Donk: “eigenlijk zou het heel makkelijk moeten zijn om al die trots op Nijmegen op te halen en te vertellen aan anderen. We hebben veel verschillende initiatieven op het gebied van citymarketing, deze stroomlijnen zou kunnen helpen bij het vertellen van het Nijmeegse verhaal. We moeten keuzes maken om als stad herkenbaar te zijn.”

5. Goede toegang tot de Duitse markt

Jorg Rijkschroeff: “het Duitse achterland van Nijmegen heeft een net zo grote economie als heel Nederland. Over de grens kijken klinkt logisch, maar gebeurt te weinig omdat samenwerking met Duitse bedrijven lastig is. De vele Duitsers die hier studeren, bieden kansen. Steeds meer zullen ondernemers op zoek zijn naar Duitse krachten die een brugfunctie kunnen vervullen tussen de Duitse en Nederlandse markt.”

Toon van Gent: “we moeten zorgen dat ook Duitsers hier prettig kunnen wonen en blijven hangen. Ook moeten op provinciaal niveau bestuurlijke afspraken met Duitsland worden gemaakt. Nijmegen kan hier samen met buurgemeenten een voortrekkersrol in spelen.”

Bijdragen aan onze politieke agenda voor innovatief en ondernemend Nijmegen? Mail op ons fractie@d66.nijmegen.nl of stuur ons een bericht via Facebook of Instagram.