vrijdag 22 februari 2019

Voor het recht om je te vergissen.

Wie een openstaande betaling aan de gemeente vergeet te betalen, krijgt gelijk een boete. Raadslid Toon van Gent vindt dat je eerst een herinnering verdient, iedereen maakt immers fouten. Hij heeft er het volgende over te zeggen:

‘Vergissen is menselijk. Of het nu gaat om het vergeten van je sleutels of het verkeerd in je agenda zetten van een afspraak. Iedereen maakt wel eens fouten.

Toch kan het vergeten van een openstaande betaling van de gemeente je gelijk op een nieuwe boete komen te staan. Per direct, zonder herinnering.

Dat vind ik kleinzielig en onnodig.

Er zijn veel verschillende oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat iemand een openstaande rekening  niet direct betaalt. Het kan gebeuren dat de brief niet gelezen wordt, dat je de betalingstermijn bent vergeten of dat je te laat bent met het aanvragen van een betalingsregeling. We moeten mensen stimuleren zo snel mogelijk aan hun betaling te voldoen, maar het is niet de bedoeling dat mensen zonder slechte bedoelingen worden gestraft.

Wij vinden dat de gemeente Nijmegen eerst mensen aan een openstaande betaling moet herinneren voor ze hen beboet. Laten we mensen niet extra straffen voor onbedoelde fouten. Fouten maken is menselijk, geef iedereen de kans om zijn of haar fout te verbeteren.

Geef iedereen het recht om zich te vergissen.’

Toon van Gent

Raadslid D66 Nijmegen