donderdag 7 februari 2019

Heren, kijk vandaag naar het Malieveld, daar staat jullie draagvlak!

Vandaag protesteren duizenden jongeren in Den Haag voor het klimaat. De kritiek daarop van verschillende politici, vindt D66-raadslid Lusanne Bouwmans schandalig. Tegen de scholieren heeft zij het volgende hierover te zeggen:

“Ga eerst maar eens je school afmaken, voordat je je druk maakt over het klimaat.” Dat waren de woorden van minister Hugo de Jonge, die vorige week aan tafel zat bij Jinek. Diezelfde minister vertegenwoordigt de partij die tot voor kort nog de slogan “voor een land dat we door willen geven” hanteerde, maar inmiddels de mensen alleen nog maar “een hele goede morgen” toewenst.

De meeste politieke partijen zeggen het klimaat belangrijk te vinden, maar als er verkiezingen aankomen, geven ze ineens niet meer thuis. Dan willen ze eerst ‘draagvlak’ vinden en worden de koplopers uitgemaakt voor drammers. Het is ronduit stuitend, hoe politici zich ineens drukker maken om drie gele hesjes, dan om de toekomst van een hele generatie. Een toekomst die voor een paar extra zetels schaamteloos te grabbel wordt gegooid.

Je zult maar veertien jaar zijn, nog een hele toekomst voor je hebben en zulke politici op televisie zien. Wanhopig moet je toekijken hoe zij bewust het risico nemen geen schonere wereld, maar een rokende puinhoop aan jouw generatie achter te laten.

Je zult maar scholier zijn, die zich vastberaden heeft aangemeld voor de klimaatmars en moedig afreist naar Den Haag. Door deze politici word je uitgemaakt voor tegendraadse klimaatspijbelaar, die pas iets mag vinden als hij zijn school heeft afgemaakt. Je wordt ervan beticht door je vader en moeder te zijn opgehitst. Alsof je op die leeftijd niets beters te doen hebt dan naar je ouders te luisteren?

Tegen die scholier wil ik zeggen: ga naar Den Haag en laat je niets wijs maken. Als de minister niet naar jullie luistert, waarom zouden jullie dan naar de minister luisteren? Laat zien dat het ‘draagvlak’ waar het alsmaar over gaat vandaag op het Malieveld staat. Jullie hebben groot gelijk. Het is jullie toekomst die op het spel staat. Laat je niet verlammen door het luie cynisme van de politiek, maar sta op en loop die mars. Voor een land dat we door willen geven.

Lusanne Bouwmans

Vice-fractievoorzitter en portefeuillehouder Duurzaamheid D66 Nijmegen