dinsdag 29 januari 2019

D66: Nijmegen in 2019 koploper in kansen voor mensen met een beperking

D66 wil dat Nijmegen in 2019 koplopergemeente wordt in het betrekken van mensen met een beperking. Deze titel wordt elk jaar aan verschillende gemeenten gegeven. Nijmegen ontving deze titel de afgelopen jaren niet. Zonde, vindt D66 raadslid Marijke Synhaeve, ‘Nijmegen is een stad voor iedereen. We moeten zorgen dat er hier voor iedereen kansen en mogelijkheden zijn.’

Prokkelweek

De benoeming van koplopergemeenten is een initiatief vanuit de VNG. Met deze benoemingen proberen ze gemeenten te inspireren. Ook organiseert VNG de ‘Prokkelweek’. In deze week worden ontmoetingen georganiseerd tussen mensen  met een verstandelijke beperking en mensen zonder. Gemeente Nijmegen heeft niet aan de Prokkelweek meegedaan. ‘Een gemiste kans’ aldus Synhaeve, ‘D66 wil dan ook dat Nijmegen de eerstvolgende Prokkelweek wél mee doet.’

Kansen voor iedereen

Synhaeve vindt het belangrijk dat heel Nijmegen toegankelijkheid uitstraalt. ‘In Nijmegen moeten er kansen zijn voor iedereen. We moeten ervoor zorgen dat iedereen in Nijmegen overal binnen kan komen en iedereen overal mee kan doen. Ook mensen met een beperking.’ De Nijmeegse raad droeg het college eerder al op aan de slag te gaan met de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. In een VN-verdrag is vastgelegd waar mensen met een beperking recht op hebben. Het college zou op basis van dit verdrag een plan maken om de toegankelijkheid in Nijmegen te vergroten. Kort geleden bleek dat hier nog altijd geen plan voor is. ‘Hier moeten we nu werk van maken.’

Zo moet Nijmegen in 2019  koplopergemeente worden in kansen voor mensen met een beperking. Synhaeve stelt vragen aan het College. Ze hoopt dat het college haar ambitie deelt en snel met de inclusiviteit en toegankelijkheid van Nijmegen aan de slag gaat. ‘Samen zorgen we voor een gemeente zonder drempels.’