maandag 14 januari 2019

D66: meer aandacht kinderen met status ‘nationaliteit onbekend’

In Nijmegen geboren kinderen van ouders met de status ‘nationaliteit onbekend’ moeten de status ‘staatloos’ kunnen krijgen wanneer ze daar recht op hebben. Daarvoor pleit Raadslid Toon van Gent namens D66. ‘Kinderen met de status ´nationaliteit onbekend´ hebben geen enkel perspectief. Daarom vragen we de gemeente dit probleem in kaart te brengen, stellen we voor randgevallen onder de loep te nemen en vragen we de gemeente staatlozen beter te informeren over hun mogelijkheden en rechten.´

Uitzichtloze situatie

Om in Nederland de status ‘staatloos’ te krijgen moet je kunnen aantonen geen nationaliteit te hebben. Dan kan bijvoorbeeld voorkomen bij Palestijnse vluchtelingen of Rohingya uit Myanmar, die door hun geboorteland niet erkend worden. Dit aantonen is voor vluchtelingen soms erg lastig, waardoor staatlozen als administratieve oplossing de status ‘nationaliteit onbekend’ krijgen.

‘Met de status ‘nationaliteit onbekend’ kan je geen aanspraak maken op een verblijfsvergunning. Iemand met deze status heeft daardoor weinig tot geen opties.’ Aldus Van Gent. Een mogelijke uitweg biedt de status ‘staatloos’, dit geeft hen bepaalde extra rechten. ‘Zo kan je met deze status een permanente verblijfvergunning aanvragen. Helaas is ook bij diegene die wel de status ‘staatloos’ krijgen weinig begeleiding vanuit de gemeente bij het nemen van eventuele vervolgstappen, waardoor dit in praktijk vaak niet gebeurt.’

Kansen voor alle Nijmegenaren

Van Gent wil dat kinderen die worden geboren bij ouders met de status ‘nationaliteit onbekend’ geholpen worden met het verkrijgen van de status ‘staatloos’. Ook moet de gemeente actief adviseren aan staatlozen over mogelijke vervolgstappen richting een permanente verblijfvergunning. Daarom stelde hij vragen aan het Nijmeegse College. ‘Ik vertrouw erop dat het college bereid is ook deze Nijmegenaren de kansen te bieden die ze verdienen.’