dinsdag 14 augustus 2018

D66: Strengere maatregelen voor schoner Waalstrand

De Nijmeegse fractie van D66 wil dat er strengere maatregelen komen om het Waalstrand schoon en veilig te houden. Raadslid Lusanne Bouwmans: “D66 maakt zich al langer zorgen over de vervuiling van het Waalstrand tijdens de zomerperiodes. We zouden graag zien dat mensen zelf hun troep opruimen. Helaas doet niet iedereen dat, waardoor het Waalstrand vervuilt raakt en er onveilige situaties ontstaan voor mens en dier. Daarom is de gemeente nu aan zet om het Waalstrand voor iedereen een fijne plek te houden.”

Paarden ziek en gewond

Vorig jaar werd duidelijk dat dieren door achtergebleven plastic, blikjes en glas ziek of gewond kunnen raken. Vanmorgen vernamen we dat er zelfs twee paarden worden afgemaakt omdat ze agressief gedrag vertonen. Dit komt doordat bezoekers de paarden tegen de regels in toch voeren of aanhalen. Bouwmans: “Bezoekers moeten zich realiseren dat zij een natuurgebied betreden en zo de natuurlijke habitat van wilde dieren verstoren. We zijn te gast op het Waalstrand, en als gasten dienen we ons te gedragen: ruim je zooi op en laat de dieren met rust!”

Afgrenzen

Eerder al vroeg D66 het stadsbestuur naar maatregelen om de natuurlijke omgeving rond het Waalstrand minder te vervuilen. Nu komt de fractie zelf met een idee om ‘verziekte’ paarden in de toekomst te voorkomen. Bouwmans: “Ik heb de verantwoordelijk wethouder gevraagd of het mogelijk is een stuk van het Waalstrand uitsluitend te bestemmen voor recreanten, zodat dieren in de rest van het gebied in eigen rust en habitat kunnen leven. Zo hopen we een oplossing aan te dragen waardoor mens en dier kunnen blijven genieten van die mooie plek aan de Waal.”