donderdag 26 april 2018

D66 presenteert coalitieakkoord samen met GroenLinks en SP

Vanmiddag heeft D66 met GroenLinks en SP de plannen gepresenteerd die het Nijmeegse stadsbestuur de komende vier jaar gaat uitvoeren. D66 kwam tijdens de Gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart van dit jaar als tweede partij uit de stembus. D66-fractievoorzitter Tobias van Elferen: “Ik ben tevreden met dit akkoord waarin 500 extra middeldure huurwoningen staan, Nijmegen ambitieus duurzamer maakt en het voor bedrijven makkelijker maakt zich in Nijmegen te vestigen.”

Passende woonruimte voor iedereen

Tijdens de verkiezingen had D66 ingezet op 500 extra middeldure huurwoningen. “Dat is gelukt,” aldus fractievoorzitter Tobias van Elferen. Op dit moment is er grote behoefte aan meer middeldure huur, zodat ook de sociale huurwoningen beschikbaar komen voor de mensen waarvoor deze nodig zijn. Van Elferen: “Zo zorgen we dat er voor iedere Nijmegenaar een passende woning is.

Duurzaamheid

“De coalitie heeft ook een ambitieuze duurzaamheidsagenda,” zegt Van Elferen. Zo wil deze coalitie op alle geschikte corporatiedaken zonnepanelen, wordt er een transitiefonds opgericht zodat bedrijven en particulieren hun panden kunnen verduurzamen en wordt duurzaam gedrag, zoals vaker de fiets pakken, gestimuleerd. “Hiermee is ook onze verkiezingsinzet voor een duurzamer en gezonder Nijmegen in het verkiezingsprogramma opgenomen.”

Economische bedrijvigheid

“Er wordt daarnaast flink geïnvesteerd om bedrijven in Nijmegen te krijgen en houden,” vervolgt Van Elferen. Alle ingrediënten zijn in Nijmegen aanwezig om er een economisch florerende stad van te maken, zoals kennisinstellingen en sterke Health en High Tech bedrijven. Van Elferen: “Die economische ontwikkeling is van groot belang voor de werkgelegenheid zodat zo veel mogelijk Nijmegenaren aan het werk kunnen.”

Wethouders

Namens D66 gaan twee vrouwelijke wethouders het College in. Raadslid Grete Visser verruilt haar raadszetel voor het wethouderschap. Haar portefeuille zal bestaan uit de thema’s Onderwijs en Zorg & Welzijn. De tweede wethouder namens D66, Monique Esselbrugge, zal onder andere de portefeuilles Financien, Economie en Binnenstad op zich nemen. De volledige porrtefeuilleverdeling is te vinden in het coalitieakkoord.