vrijdag 17 november 2017

D66: Voorrang voor fietsers in de regen

Als het aan D66 ligt krijgen fietsers op meer plaatsen in Nijmegen voorrang dan nu het geval is, zeker in de regen. D66-raadslid Grete Visser: “D66 pleit niet alleen voor een betere doorstroming van autoverkeer op de stadswegen, maar ook voor de zogenoemde groene golven voor fietsers. Zeker in de herfst staat men als fietser regelmatig te wachten, in de stromende regen.”

Groene golf

Met een groene golf is het mogelijk dat fietsers op nog meer plaatsen voorrang krijgen. Visser: “D66 vindt het belangrijk dat mensen meer gaan fietsen en hierbij spelen de fietsvoorzieningen in onze stad een grote rol.” Behalve voor goede fietspaden heeft D66 afgelopen jaren ook veel aandacht gevraagd voor voldoende bewaakte fietsenstallingen en gunstige verkeerssituaties. Visser: “Een goed voorbeeld zijn de nieuwe stoplichten op de Graafseweg, waar fietsers ook kunnen zien hoe lang ze nog moeten wachten.”

Regen

“Nu is het vaak zo dat fietsers nog lang bij stoplichten staan te wachten in de stromende regen,” aldus Visser. Daarop vraagt D66 nu aan het gemeentebestuur of er meer plaatsen komen met stoplichten waarop te zien is hoe lang men moet wachten, en of ervoor gezorgd kan worden dat fietsers in de regen voorrang krijgen. Visser: “Op die manier zorgen we ervoor dat mensen meer fietsen. Dat is gezond voor mensen zelf en vermindert de uitstoot van uitlaatgassen waardoor ook andere Nijmegenaren profiteren van een gezonde lucht.”