maandag 11 september 2017

D66: Visie voor lange termijn om overlast Vlaamsegas te verminderen

Inzetten op langetermijnoplossingen om de overlast te verminderen. Dat is de inzet van D66 Nijmegen om de problemen rondom de Vlaamsegas aan te pakken. In de buurt van de steeg naast winkelcentrum De Molenpoort in het Nijmeegse stadscentrum is al geruime tijd sprake van toenemende overlast door drugsdealers.

D66-raadslid Grete Visser ging vrijdag bij De Gelderlander Nieuwscafé over dit probleem in debat. Visser: “Praktische oplossingen, zoals het veranderen van de rijrichting in de Van Welderenstraat, kunnen al veel overlast verhelpen. Daarnaast kan het spreiden van coffeeshops bijdragen aan een beter klimaat in het gebied. Het is naïef om te denken dat het oppakken van dealers de overlast zal verminderen. De vraag naar drugs zal blijven bestaan. Of het nu bij de Vlaamsegas is, of op een andere plek in de stad.”

Behalve gemeenteraadsleden, waren ook ondernemers en omwonenden aanwezig bij het debat over de overlast. Burgemeester Bruls besloot de bijeenkomst met te stellen dat alleen repressieve maatregelen niet duurzaam zullen zijn. Hij benadrukte, net als Visser, dat er een integrale aanpak nodig is. Een visie op coffeeshopbeleid en het gebied rondom de Vlaamsegas is nodig om de veiligheid en leefbaarheid weer op orde te krijgen. Visser voegt toe: “Ook het aantrekken van nieuwe ondernemers, zoals bijvoorbeeld de Basic Fit, kan zorgen voor een positieve dynamiek in dit gebied.”