donderdag 8 juni 2017

D66: Snel duidelijkheid over watersport en veiligheid op Spiegelwaal

D66 wil dat de gemeente Nijmegen en Rijkswaterstaat zo snel mogelijk duidelijkheid verschaffen voor de watersport en veiligheid op de Spiegelwaal. Ook is nog niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor de veiligheid. D66-fractievoorzitter Tobias van Elferen: ‘Op dit moment tasten zowel zwemmers, watersporters als de reddingsbrigade in het duister. Samen met Kamerlid Rob Jetten vragen we de minister en de gemeente nog vóór de zomervakantie duidelijkheid te geven zodat iedereen deze zomer kan genieten van de nieuwe nevengeul.’

Watersport

Tijdens het mooie weer van de afgelopen weken was te zien dat de nieuwe Spiegelwaal een populaire plek is voor recreatie. Ook de Nijmeegse watersporters zien in de nevengeul een prachtige kans om te sporten. D66-fractielid Toon van Gent: ‘Nu is er nog geen duidelijkheid of dat mag en staan de watersporters aan de kant. Ik wil dat de gemeente en Rijkswaterstaat snel goede afspraken gaan maken zodat iedereen deze zomer kan genieten op en rond de Spiegelwaal. Zo is Nijmegen ook dit jaar weer met recht Summer Capital. Daarnaast weten we nog steeds niet wie verantwoordelijk is voor de veiligheid. Haast is dus geboden.’

Kamervragen

Ook in Den Haag wordt de situatie aan de verantwoordelijk minister voorgelegd. D66-Kamerlid Rob Jetten: ‘De aanleg van een stadseiland en nevengeul waren niet alleen bedoeld voor meer bescherming tegen hoogwater, maar ook om een interessant nieuw gebied te creëren voor ontspanning en recreatie. Het is onbegrijpelijk dat er nog steeds geen heldere regels zijn voor veilige watersport. D66 wil dat de minister nog voor de zomer duidelijkheid verschaft met Rijkswaterstaat en de gemeente Nijmegen.’