woensdag 17 februari 2016

Gemeenteraad: centrale vuurwerkshow op 1 januari 2017

De gemeente Nijmegen moet op 1 januari 2017 samen met ondernemers een centrale vuurwerkshow organiseren om vuurwerkoverlast bij particulieren terug te dringen. Daarmee stemde vandaag een meerderheid van de Nijmeegse gemeenteraad in. D66-raadslid Grete Visser, die het voorstel samen met GroenLinks en de VVD opstelde, is blij met de steun voor het voorstel: ‘Met een centrale vuurwerkshow dringen we de overlast van particulier vuurwerk in de stad terug. We willen mensen verleiden om naar de centrale vuurwerkshow te komen kijken en zo niet zelf aan de slag te gaan met vuurwerk. Dat is net zo feestelijk en een stuk veiliger.’

Zelf keuze maken

‘Overlast van vuurwerk is bij veel mensen een doorn in het oog. Daarom wil D66 actie’, aldus Visser. D66 is echter geen voorstander van een verbod: ‘Het is veel beter om mensen een alternatief te bieden, zodat ze zelf de keuze kunnen maken.’ Nu het voorstel van D66, GroenLinks en VVD is aangenomen, kunnen mensen bij de eerstvolgende jaarwisseling zelf de keuze maken voor de centrale vuurwerkshow. Visser: ‘In andere steden gebeurt het al en is het een groot succes. Nijmegen kan hiermee dat goede voorbeeld volgen.’

Illegaal vuurwerk aanpakken

Visser wil daarnaast dat het gebruik van illegaal vuurwerk wordt aangepakt. ‘Illegaal vuurwerk is heel gevaarlijk voor de mensen die afsteken, maar ook voor voorbijgangers en omstanders. Daar moeten we heel scherp op zijn. Illegaal vuurwerk hoort niet thuis in onze stad en het gebruik ervan moet worden tegengegaan. Met deze maatregelen maken we onze jaarwisseling veiliger en houden we het feestelijk.’