zondag 31 januari 2010

Straatactie tegen verloedering in de wijk

Afgelopen zaterdagmiddag waren we wederom met een team in de stad te vinden met een stelling om de mening van Nijmegenaren te horen. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen stonden we zelfs met 2 teams tegelijkertijd, in Nijmegen-Oost en in het centrum en vanaf nu tot aan de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart staan we wekelijks in de stad.

Op deze stralende winterse dag vroegen we aandacht voor verloedering in de wijk. Wie ergert zich bijvoorbeeld niet aan zwerfvuil, aan hondenpoep op speelvelden en auto’s op plekken waar ze niet mogen staan. Uit de wijkenquetes die wij terugkregen bleek dit een terugkerend punt te zijn en wij waren erg benieuwd of deze stelling ook in het centrum aansloeg maar vooral wat voor oplossingen mensen aandragen.

De stelling waarmee we de straat op gingen luidde: 'De buurt heeft ook zelf verantwoordelijkheid om verloedering in de wijk tegen te gaan'. Een interessant D66 thema over de rol tussen burger en overheid. Uit de gesprekken blijkt al snel dat er in Nijmegen nogal wat onvrede is over snoeien, stoeptegels die los liggen, niet vegen van straten als er bladafval ligt, verloederende bloembakken en stukjes groen.

Als je mensen erover spreekt dan leeft in eerste instantie het idee dat de gemeente hiervoor verantwoordelijk is. Maar is dat ook zo? Kunnen mensen zelf ook wat doen? Zelf met de straat bladafval opruimen, zwerfvuil verzamelen, voortuintjes opknappen etcetera.

In ons verkiezingsprogramma hebben we voorstellen voor:
– beheer van groen door bewoners van de wijk;
– een wijkbudget om zelf plannen mee te maken en te realiseren;
– we spreken mensen aan op hun eigen kracht.

Hopelijk worden wijkbewoners hierdoor gestimuleerd om ook hun steentje bij te dragen in de bestrijding van verloedering van de wijk. Gelukkig waren veruit de meeste mensen het dan ook eens met de stelling. Om 16:00 uur keerden we terug naar de campagnewinkel na een succesvolle middag.

Wilt u nog reageren op deze stelling? Dat kan! Vult u hieronder dan het reactieformulier in.