woensdag 25 november 2009

Val van het college had voorkomen moeten worden!

PvdA, SP en GroenLinks gedragen zich onverantwoordelijk

Nijmegen zit tot aan de verkiezingen met een stadsbestuur dat geen knopen kan doorhakken. Het voorstel van het college om de OZB meer te verhogen dan de inflatie heeft geleid tot een breuk in de coalitie en dus de val van het college.

De coalitiepartijen PvdA, SP en GroenLinks hadden het nooit zover mogen laten komen. Het gedrag van de collegepartijen is onverantwoord. Het komende halfjaar zit er een vleugellam college dat geen grote besluiten kan nemen, terwijl de gevolgen van de crisis nu zichtbaar worden en juist om een krachtig bestuur vragen. Dat is onverantwoord.

D66 steunde het voorstel om de OZB niet verder te verhogen.  Nijmegen is een van de duurste gemeenten in Nederland. De lasten voor het bedrijfsleven zijn zelfs het allerhoogste van Nederland. Dat kan zo niet doorgaan.

Rob Jetten (lijsttrekker): 'Nijmegen heeft een sterke economie nodig en bedrijven kijken naar alle lasten voor ze zich ergens vestigen. De OZB is daar heel belangrijk bij. Nijmegen moet aantrekkelijk zijn om te wonen en om je te vestigen als bedrijf en daar past geen grote verhoging van de OZB bij'.