donderdag 19 november 2009

D66 Nijmegen kiest voor vernieuwing

In het verkiezingsprogramma kiest D66 Nijmegen voor vernieuwing, omdat het nodig is. Het huidige college van PvdA, Groenlinks en SP heeft veel goede dingen voor de stad opgeleverd, maar heeft zijn tijd gehad. Er is stilstand gekomen. De volgende stap dient gezet te worden. Wij durven de keuzes te maken, wij hebben een alternatief opgesteld, een eigen ambitieuze vernieuwingsagenda. Afgelopen donderdag hebben de leden daartoe besloten door volmondig “Ja” te zeggen tegen de uitdagingen en kansen van morgen.

De programmacommissie van D66 Nijmegen is een jaar bezig geweest met het opstellen van het programma dat beslaat uit 10 hoofdstukken met elk een inleiding en speerpunten die we willen verwezenlijken. Rob Jetten, lijsttrekker van D66 Nijmegen: “Wij willen van Nijmegen een voortrekker maken. Wij willen met onderwijs in Nijmegen tot de top behoren, niet tot de middelmaat. Wij willen meer ambitie, meer durf voor uistekende verbindingen voor het openbaar vervoer en de weg, innoveren in echt duurzame technologie, groene energie, waar we schoon kunnen wonen en werken. En een woningmarkt met minder regels waar ook starters een kans krijgen. Om maar wat te noemen.” Het programma van D66 biedt een nieuw perspectief, een stip aan de horizon. Niet angstig voor de toekomst, maar optimistisch. Vol vertrouwen in de eigen kracht van mensen.

Op de avond zijn drie amendementen gesteund die toegevoegd worden aan het programma, voor topsport in de nevengeul, voor vrijheid in het inkoopbeleid voor kunsteducatie en het Zwembad Oost energieneutraal te bouwen en van wedstrijd kwaliteit maken. Het verkiezingsprogramma wordt ingeleid door Alexander Pechtold en de titel van het programma is veranderd naar: “Anders. Ja. D66 Nijmegen”.