Steun ons en help Nederland vooruit

woensdag 11 november 2009

Absurd veel treinvertragingen op traject Arnhem-Nijmegen

Uitvergroten.

Al
jaren zijn er veel treinvertragingen op het traject Arnhem-Nijmegen en
D66 heeft het sterke gevoel dat de situatie het afgelopen jaar extreem
verslechterd is. D66 Nijmegen wil dat de wethouder in cijfers uitdrukt
hoe ernstig de situatie nu is en dat hij actie gaat ondernemen om de
situatie te verbeteren.
 

Duco
Bodewes, fractievoorzitter van D66 Nijmegen: ‘Het is vaak één diepe
ellende met de treinen tussen Arnhem en Nijmegen. Er is maar één
tweebaansspoor, terwijl er in deze regio tegen de 1 miljoen mensen
wonen. Intercitytreinen rijden boemelend achter vertraagde stoptreinen
aan en er komen steeds meer goederentreinen op dit traject door de
nieuwe Betuweroute. Ik reis elke dag op dit traject en ik kan dus uit
eigen ervaring zeggen dat treinen op dit traject bijna altijd
vertraging hebben en dat de situatie veel slechter is dan op veel
andere drukke treintrajecten in het land. Het spoor tussen Arnhem en
Nijmegen is zwaar overbelast.’

D66
hoort de wethouder er nooit over, terwijl Nijmegen vele duizenden
forensen heeft die elke ochtend de trein pakken om elders te gaan
werken. En er komen ook veel mensen elke dag naar Nijmegen toe met de
trein, voor hun werk of hun studie. D66 wil dat wethouder Jan van der
Meer bij de NS de cijfers opvraagt over hoe frequent en hoe groot de
vertragingen op het traject feitelijk zijn, ook in landelijk
perspectief. Ook willen de sociaal-liberalen dat hij actie gaat
ondernemen met de Stadsregio Arnhem-Nijmegen en de NS om de
treinbereikbaarheid van Nijmegen in noordelijke/westelijke richting te
verbeteren.

 

Duco
Bodewes van D66: ‘Afgelopen jaar is de feitelijke reistijd naar Arnhem
en naar de Randstad sterk toegenomen. De treinen doen er steeds langer
over en ondertussen worden er alleen maar nieuwe stations geopend zoals
Nijmegen Lent en Schuytgraaf waar bijna geen hond opstapt maar die het
traject nog drukker maken. En in Elst hebben ze nieuwe woningen zo
dicht bij de rails gebouwd dat het spoor nooit meer verdubbeld kan
worden. Echt ongelooflijk kortzichtig. Of willen de bestuurders dat er
op het traject Arnhem-Nijmegen in de toekomst alleen maar stoptreinen
of een soort metro rijdt en geen intercities meer? Dat zou ronduit
belachelijk zijn!' .

D66
Nijmegen heeft nu schriftelijke vragen gesteld waarin om concrete
vertragingscijfers wordt gevraagd. Daarnaast vragen de links-liberalen
ook welke mogelijke maatregelen de wethouder ziet om de treinellende
tussen Arnhem en Nijmegen te verminderen.